Dirigent Taco Sorgdrager

foto van dirigent Taco Sorgdrager, voorjaar 2016Taco Sorgdrager is behalve koordirigent ook schrijver en componist, voornamelijk van koormuziek.

Als 12-jarige jongen kwam Taco voor het eerst in aanraking met koorzang. Dat was op de Vrije school Den Haag, waar al vroeg meerstemmig gezongen werd. In de hogere klassen was er het Bovenbouwkoor, geleid door muziekleraar, zanger en dirigent Willem Bruning, waarmee missen, requiems en andere grote koorwerken met begeleiding van orkest werden uitgevoerd. Mozart, Haydn, Fauré, Beethoven en andere grote namen werden als vanzelfsprekende lesstof over de 14- tot 18-jarige leerlingen uitgestrooid. Maar ook kleinschalige stukken zoals “Do you not know?” van Thomas Morley en het Magnificat van Durante, die met de klas in de muziekles werden gezongen, maakten diepe indruk op hem, en zorgden ervoor dat hij ook na de middelbare school in koren bleef zingen, en een onophoudelijk verlangen naar het maken van muziek bleef houden. Terugdenkend aan zijn Vrije schooltijd is Taco nog steeds buitengewoon dankbaar voor de rijkdom aan muziek en cultuur die hij hier op jonge leeftijd heeft mogen ervaren.

Taco dirigeert sinds 1985, toen hij als student aan de toenmalige Vrije Hogeschool (tegenwoordig “Bernard Lievegoed College for Liberal arts”) de kans greep om het koor van mede-studenten te leiden.

Dat dirigeren meer inhoudt dan de maat slaan met slagbewegingen die je in een encyclopedie kan opzoeken, ontdekte Taco daarna op het Sweelinck Conservatorium Amsterdam, en nog later bij het Instituut Dirigenten Educatie van Joop Schets in Gorinchem. En natuurlijk vooral in de dagelijkse praktijk van het dirigeren van koren. Dat doet hij nu al ruim 25 jaar.

Blogs

Taco Sorgdrager houdt een aantal blogs bij:

• Koorizon, waar hij over muziek schrijft, of over ervaringen tijdens de repetities.
  • Inchoirius, waarnaar de Engelstalige blogposts die eerst op Koorizon stonden verhuisd zijn.
    Opm: Deze verhuizing/splitsing heeft te maken met de slechte vindbaarheid van die Engelstalige blogpost in zoekmachines. De vermoedelijke oorzaak daarvan is dat elk Wordpressblog maar op één taal ingesteld kan worden, zodat blogposts die in een andere taal zijn geschreven door zoekmachines genegeerd zouden kunnen worden. Mocht de splitsing op langere termijn geen verschil maken, dan worden de 2 blogs gewoon weer samengevoegd.
  • Verbo (woordrivier), waar hij literaire teksten of opiniestukken publiceert.